الجمعة، 2 يناير 2009

الـسـفـيـر و الـغـفـيـر

لـن تــطـردوا الـسـفـيـر

لــن تــعـلـنـوا انـزعـاجـكـم

أو حـزنـكـم

أو ــ لا قــدّر الله ــ

رفـضـكـم لـقـتـلـنـا

لــن تــُـطـلـقــوا الـنـفـيـر

يــا أيـهـا الأعــرابُ

و الأغــرابُ

و الــقــِـحــابْ

لا يــُــقــدمُ الــصــغــيــرُ

فــي حـيــاتــــه

إلاّ عـلـى فــعــل ٍ صــغــيــر

و الــقــزم الــمــخــصــيّ

لــن يــصـيــرَ يــومــاً

مــارداً كــبــيــر

و لا الــعـــبــد الــذلــيــل

سـوف يــرفــع صـــوتــه

أو ســـوطــــه

فـــي وجــه مــولاه الأمــيــر

هــل ســمــعــتـــم

عــن شــيــاطــيــنَ تــُــصــلــّـي

لإلــهٍ

كــي يــُــنــجــّــيــهـا

مــن الــشــريـــر ؟


* * *

يـا أيـهـا الـشـعـب الـذي

يــصـيـح فـي الـسـاحـات :

اطــردوا الـسـفـيـر

لــن يــُـطـردَ الـسـفـيـر

و عـلـيـكـم أولاُ أن تــطـردوا

كــبـيـر الـكــهــنـــة

ذاكَ الــذي يـجـلــسُ

فــي بــوابـــة الـسـفـارة

يــشــتــغــلْ غــفــيــر

اطــردوا الــغــفــيــر

و عـنـدهـا

لــوحــده ِ سـيـذهـبُ الـسـفـيـر .

* * *

جــو غـانـم

هناك 18 تعليقًا:

alzaher يقول...

بهذا المقياس
فإن ال22 بلدا عربيا محكومين ب22 سغيرا او غفيرا اذا شئت
:)

صفـــــــاء يقول...

.
طيب وانت شايف بأدينا ايه تانى نعمله يا حنا ؟

سفير ايه اللى نطردة واحنا مش

قادرين نتظاهر او نرفض او حتى نصرخ

كل الطرق أصبحت مقفوله
.

حـنــّا السكران يقول...

المقطع الأول موجّه للحكام و ليس للشعوب يا صفاء .و المقطع التاني واضح .. نورتيني يا صفاء بعد كل هذا الإختفاء .
ـ أيوه , و من غير مشيئتي يا أخي الكريم , ال 22 بلد محكومين بالسفراء , هذا صحيح .إن لم يكن سفراء اسرائيليين فسفراء بلدان أخرى تهيمن على قرار كل دولة عربية .

صفـــــــاء يقول...

.
بس لما تعلق الاحذيه على سفارة دوله الدوله دى مش دوله الحاكم يا حنا

دى مش مصر مبارك دى سفارة دوله مصر لشعب مصر

ومظنش ان احنا نستحق الاهانه دى
.

هانى زينهم يقول...

جو :
يا اخى هو انا لازم اكتب كلام ما يعجبكش عشان تنور المدونة .
بعيدا عن المجاملات يا جو انت من الناس اللى الواحد استمر فى التدوين عشان كلامهم واحتراما لرأيك انا نشرت كلامك ورأيك على راسى من فوق لانك من الناس اللى لما الواحد يختلف معاهم لازم يعيد تفكيره .
بس هنا انا عاوز الفت انتباهك ان كلامى موجه بالاساس للمصريين اللى طلعوا هنا بمظاهرات وهم رافعين لافتات معادية لبلدهم ودى حاجة ما تسعدكش ولا تسعد اى انسان شريف . لان لو اهل مصر نفسهم عملوا كدة يبقى عليه العوض فى مصر نفسها . رأيك فى حسن نصر الله ما يختلفش عن رأيي فيه لوقت قريب بس بعد الخطاب الاخير انا كتبت انى مستغرب لمطالبته دى جدا انت عارف يا جو انا ساكن فى بلد هادى فى مصر يعنى مش فى القاهرة ويوم الخميس اللى فات طلعت مظاهرة نظمها الاخوان المسلمين لو شفت كميات البشر والهتافات والفوضى اللى اتسببوا فيها كنت كرهت نفسك مش اى قضية تانية عشان الفوضى عمرها ما عملت حاجة طول عمر المصريين بيطلعوا فى مظاهرات ومش عشان فلسطين بس . احنا بنطلع فى مظاهرات عشان رغيف العيش وعشان كادر المعلمين وعشان كادر الاطباء وعشان السلع الاساسية غليت وما فيش حاجة بتحصل الا الصدامات مع الشرطة وانت فاكر حادثة المحلة قريب . الظاهر ان المظاهرات ما بقيتش وسيلة ضغط ع الحكومات . الحكومة بتسيب الناس تفرغ كل شحنتها فى المظاهرات وهى برضه بتعمل اللى هى عايزاه وانت عارف كدة كويس . انا قريت مقال ابراهيم عيسى اللى انت حطيت اللينك بتاعه عندك " خيار الجاهلية " وجزء من كلامه عجبنى جدا اننا فعلا ما بقيناش دولة كبيرة .ما فيش دولة كبيرة الناس بتخرج فيها فى مظاهرات عشان الاكل والشرب والمرتبات . حال المصريين بقى تحت خط الفقر بمراحل يا جو . لو جيت عشت هنا اسبوع هتعرف احنا دمنا محروق من ايه . احنا بشر يا جو وفى النهاية صباعك اللى بيوجعك بتحس بيه اكتر من ايد جارك اللى رجله بتتقطع . انت فاهمنى ده غير الانقسام اللى بين اصحاب القضية نفسهم مشكك ناس كتير فى الدوافع بتاعتهم .
عموما الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضية خاصة انى انا وانت وامثالنا ليس بايدينا الا الكلام . واتفاقنا او اختلافنا لن يغير فى الامر شئ لانه فى النهاية الراى لمن يملك لا لمن يرى . وانا نشرت رأيك احتراما لقلمك ومرورك واقتناعا بدماغك اللى تاعباك وتاعبانا معاك دى .
شرفتنى يا جو بعد الغيبة وكل سنة وانت طيب يا صديقى العزيز انت والاسرة الكريمة .

حـنــّا السكران يقول...

و انتم لما بتتظاهروا و تشتبكوا مع الامن المصري اللي اخد اوامره من الحكومة المصرية بتكونوا عم تهينوا الشعب المصري؟ لما أهل اهل المحلة داسوا على صورة مبارك اللي هو رئيس مصر كانوا بيهينوا شعب مصر؟ و لما انتم خرجتم اثناء غزو العراق و حاولتم الاقتراب من السفارتين الامريكية و البريطانية لضربها بالحجارة و لما حرقتم اعلامهم اللي هي رمز الدلة ..كنتم بتعملوا هيك بقصد الاهانة الى هذه الشعوب؟ البعثات الدبلوماسية هي بعثات تعينها الحكومة و ليس الشعب ز هي تنطق باسم الحكومة و ليس باسم الشعب و لو حصل انقلاب في دولة ما فإن الحاكم الجديد يرسل بعثة جديدة تمثل حكمه هو و ليس شعب مصر من يرسلها .. قلت لك أن القائد الطلابي الذي وضع هو و رفاقه الاحذية على الشريط الشائك قال بالحرف الواحد و بدون أن ازيد كلمة واحدة على كلامه : هذه رسالة الى النظام المصري و من خلاله الى كل الانظمة العربية المتخاذلة .. هكذا قال الرجل ..و لم يقل حرفا واحدا عن شعب مصر ...أنا لم اعد استطيع ان افهمكم في هذه الناحية ابدا ..و لا افهم لماذا تحرّمون انتقاد موقف نظام مصر و اعتبار هذا الأمر هو إهانة كبرى للشعب المصري ..نحن لا نعتبر ان هناك اي نظام عربي يمثّل شعبه .و اذا كنا جميعا سنعتبر ان هذه الانظمة و مقراتها و فرق امنها و سفاراتها هي الحصن الاخير للشعوب و يجب عدم الاقتراب منه ..فلا عجب اننا نقتل و نهان منذ ستين عاما ..و نحن من جنينا على انفسنا .
تعب من هذا النقاش .نحن نكرر كلامنا جميعا دون جدوى .
تحياتي اختي الكريمة .

صفـــــــاء يقول...

.
انفعالك غير مبرر يا جو
انت عارف انى اخر واحدة تدفع عن النظام وانى مش من المغرمين بالحكام العرب ولما خرجنا على السفارات البريطانيه او الامريكيه او حتى الاسرائيليه فدى سفارات لدول محتله قاتله تسفك دم الشعوب
فهل هكذا أصبحت مصر الان؟
هل تمت مساواتنا بدول وكيانات قاتله وغاصبه ؟
انا لا ألوم من فعل ذلك يا صديقى
بل اللوم لأنفسنا لأننا وضعنا أنفسنا هذا الموضع
وما قولته هو عتب
والعتب على قدر العشم يا جو
.

حـنــّا السكران يقول...

أهلا صديقي هاني.. نوّرت ..
طبعا يا هاني الاختلاف في الرأي يبقى اختلافا في الرأي بالنسبة لي و لا بتعدى ذلك أبدا و هو مهم طبعا ,لكنه رأي اولا و اخيرا و ليس اختلاف على قطعة أرض مثلا .و انا احترم عقول الناس جدا مهما اختلفت معهم لانه ما حدا غبي أبدا .و كل انسان بيشوف الامور من وجهة نظره و من الزاوية اللي يرتاح فيها و لها .
التوضيحات التي كتبتها هنا اخي هاني أنا اتفهمها جدا ..يعني الاختلاف في التفاصيل و ليس في الرؤية العامة .
شكرا يا هاني و انت بتعرف احترامك عندي .و مهما اختلفنا بالرأي لا شيء يؤثر عليه .لان من حقك و من حقي أن يكون لكل منا رأيه و نظرته الخاصة للأمور .
تحياتي لك يا صديقي .

حـنــّا السكران يقول...

انفعالي ليس منك يا صفاء و ليس عليك ..و لكن من الحالة التي وصلنا لها جميعا ..هذه الحالة لم أعد أفهمها ..كلنا و من كل الجهات ..أصبحنا مطالبين بتبرير كل شيء ..و الدخول في تفاصيل صغيرة و طويلة بينما الناس تموت من حولنا .و اعرف انك لست انت من يقال لها انها تبرر للنظام او لاي نظام . و الكلام لم يكن موجه لشخصك الكريم انما اتى في السياق ..لأننا و كما يفهم البعض عندكم ان النقد هو اهانة للمصريين ,أصبحنا نواجه حملة عنصرية مضادة من بعض المصريين .تقول بأن كل من انتقد موقف النظام المصري هو شخص وضيع و حاقد و كلب لا يساوي شيئا . قرأت هذا الكلام قبل قليل و قرأته مرات كثيرة هذين اليومين .و لا علاقة لك انت من قريب او بعيد بهذا الكلام . لكني مقهور منا جميعا .و سأقول لك شيء يعتمل في نفسي الان :
نحن جميعا نستحق الإبادة ..الإبادة و ليس القتل ..لأننا عالة على الانسانية ..نحن من المحيط إلى الخليج ..و لا يمكن لعربي أن يشوف حاله على عربي اّخر ..كلنا أزفت من بعض و أكثر عجزا من بعض .

only spot يقول...

شاؤم ام ابيم ستمتلئ النعوش يا جو ويا ليت الحكومات العربيه تقتنع بذلك لا اجد مبرر للصمت واعتقد اننا فى امس الحاجه ان نحتمى ببعض اكثر من الاول ونتحد فان لدى قناعه ان من يقتلون الان بغزه يمنحون لنا بعض الوقت لنعيش فى امان فلما لا نستغل هذا الوقت ولما لا تتخلى الانظمه عن خصتها فى هذا الوقت وتساند شعوبها؟؟اسئله كثيره لا اجد لها جواب
انتم عبرتم عن رايكم اليوم ربما بقسوه ولكن تلك هى مرارة الحقيقه ليتنا نفوق ونتحد

اسماء عوني يقول...

طريقتك بتفكرني باحمد مطر
تحياتي ليك يا جو
( عرفت اخيرا انك اسمك جو مش حنا )

حـنــّا السكران يقول...

only spot

حالتنا صار صعب كتير تنفهم صدقيني ..عصيّة على الفهم ..و اللي بيقدر يفهمها تماما . رح يجن أو ينتحر .
تحياتي لك .

حـنــّا السكران يقول...

كابتن

احتمال يصير اسمي عتريس هاليومين ..متل هيدا اللي بتغنيله شو اسمها ..ماريا مرسيدس ..عتريس متنـّح و منشف راسه و حالف يمين و ما بعرف شو .
يسعد مساك يا كابتن و شكرا كتير .

77Math. يقول...

مش عارفة أقول إيه يا جو ..

يمكن جئت للعزاء ..

يمكن جئت أؤمن على الرثاء ..

يا كلمة اليمكن ..

خالص عزائي

7 يقول...

اللي يوجع اكتر

انك ادام صغير

كان حاجة كبيرة اوي

و ادام غفير

بقى حاجة اصلا

*********************

اتفق معك تماما بان اول خطوات

التغيير هي رحيل الغفير

غير معرف يقول...

مش فاهمة ليه بس مصر هى المسئولة عن كل التخاذل العربى ؟؟ ليه مصر مش دول الخليج بقوتها وملياراتها وبترولها ؟؟ ليه مش حزب الله اللبنانى بقدراته العسكرية التى مازالت تنبض بالحياة واسلحته وتأثيره القوى فى شباب العالم العربى ؟ ليه مش سوريا صاحبة القضية المشابهة لتحرير الجولان المغتصبة؟؟.. ليه مش قطر صاحبة العلاقات القوية مع امريكا واسرائيل؟.. ليه مش كل ايران والزعيم القوى احمدى نجاد صاحب التهديدات المرعبة لامريكا؟
ليه يتم توجيه اصابع الاتهام الى الداخل ونصل الخناجر الى صدورنا نحن وليس العدو ؟ لماذا تهاجم السفارات المصرية فقط مع ان الجميع يشترك فى جريمة الصمت المخزى والتعامى المذل عن واقعنا الاليم ؟
بافتراض ان دولة من 22 دولة مارقة فليتحد الباقون ليشكلوا قوة تردها عن غيها وترد الحق المسلوب لاخوتنا فى فلسطين ..
لست مع النظام المصرى بأى حال من الاحوال ولكنى ضد اخذ دولة واحدة بذنوب كل العرب..كل العرب.. كل العرب بلا استثناء

حـنــّا السكران يقول...

77math

لا عزاء لنا جميعا يا عزيزتي..الفجيعة واحدة .. تحياتي

7

متفقين ..تحياتي و شكري لك

ـ غير معرف

ناقشنا هذا الكلام هنا و قد قلت رأيي ..تحياتي لك

deja vu يقول...

صديقي الغير معرف

من قال ان مصر لوحدها ؟؟ كل حاكم عربي مسلم يرى ما يرى ويسكت هو مجرم بل ومساهم أكبر فيما يجري

لكن بما أن لمصر دوراً قديماً في القضية الفلسطينية وبينهما حدود مشتركة ، فهي في واجهة البوز "بوز المدفع يعني"

بالنسبة لي كلهم سعرهم واحد عندي

11