الأربعاء، 10 سبتمبر، 2008

فلاشات

فـلاش 1 :
ـــــــــــ

هـنـاك أمـور فـي الـحـيـاة .. لا يـمـكـن أن نـتـعـلــّـمـهـا .

الـحـريــّـة .. الــحــبّ .. مـثـلاً ..

لا يـمـكـن أن نــتــعـلــّـم الـحـب أو نـكـتـسـب

الـحـريــّـة بالـخـبـرة .. مـن الـمـمـكـن , بـل الـضـروري . أن نــتـعـلــّـم

عـن هـذه الأمـور.. و لا يـمـكـن أن نـتـعـلــّـمـهـا بـذاتـهـا .. كـمـا نــتــعـلــّـم

الـريـاضيات أو الـنـجـارة مـثـلاً .. صـحـيـح أن هـذه مــِـهــَـن و عـلـوم ...

و تــلــك قــِـيــَم و مشاعـر.. لـكـن جـورج بـوش مـثـلاً .. أرســل أكـثـر مـن


نـصـف مـلـيـون جـنـدي حـول الـعـالـم لـيـُـعـلــّـم الـنـاس الـحـريــّــة ( بــرأيــه )

و كـانـت الـنـتـيجـة أن عـدداً كـبـيـراً مـن الـنـاس ,تـعـلــّـمـوا عـلـى إثـر ذلـك

اسـتـعـمـال الـبـنـدقـيـّــة و تــحـضـيـر الـقـنـابـل .. أي تــعـلــّــمـوا الــقــتـل .

أمـّـا أن تــُـؤخـــذ الـحـريــّـة بــحـدّ الـسـيـف أو بــدويّ الـرصـاص .. فـهـذا

أمـر اّخـر .. هـذا أمـر خــُــلــق لـمـن يــُــتــقـنـوا الـحـريــة مـنـذ ولادتــهـم .

هـؤلاء .. إن ســُـلـبـت حـريـتـهـم .. يـحـقّ لـهـم أن يــُـعـلــّـمـوا الـلـصّ

الـحـسـاب .. فـلـلـحـريــة عــِـلـم حـسـاب .. و جـبـر أيـضـاً .

مـن نـاحـيـة أخـرى .. هــنـاك امـرأة تــتــعـلــّـم مـنـهـا ( عـن الـحـب )

لـتـجـعـلـك أكـثـر إشــراقـاً .. و أكـثـر حــريــّـة مـن عـصـفـور ..

و هـذا الـنـوع مـن الـنـسـاء انــقـرض تــقـريـبـاً .

و هـنـاك امـرأة تــتــعـلــّـم مـنـهـا ( فـنـون الـحـبّ ) و تــتــّـبـع مـعـك

طـريـقـة جـورج بـوش ,لـتـكـتـشـف أنــّـك كـنـت تــتعـلـّم فـنون الـحرب.

فــتـــُـحــوّلـك بـعـد فــتـرة إلــى ... أسـامـة بـن لادن .

و عـلـى فـكـرة .. هـي مـنـذ الـبـدايـة تـنـظـر لـك عـلـى أنـــّـك

صــدّام حـسـيـن .


..................................



فــلاش 2 :
ـــــــــــــ


ــ شـو الـفـرق بـيـن الـوطـن و الـبـنـك ؟

ــ الـوطـن لا يـمـكـن يـكـون بـنـك .. بـس الـبـنـك مـمـكـن يـكـون وطـن .

ــ وطـن لـمـيـن ؟

ــ لـكـلّ الـلـي عـم يـتـقـاتــلـوا و يـدبـحـوا بـعـضـهـم بـهـالأمـة الـعـربـيـة .

لـولاد الـبـلـد الـلـي عـم يـقـتـلـوا بـعـضـهـم فـي سـبـيـل ..... الــوطـن .

ــ و إنــت َ .. ويــن وطـنـك ؟

ــ بـبــنــك الـدمّ .

ــ اّهـا .. انـت تـــجــوّزت ْ أو بـعـدك أعـزب ْ؟

ــ لا ..ما تـجـوّزت

ــ لـيـش ؟

ــ مـا بـقـى عـم ( يــوقــَـف ) مـعـي .

ــ لـيـش ؟ بــعــدَك بـأوّل شـبـابـك .

ــ صـحـيـح بـس بـــدّك مـيـن يــقــنـعـنـي ( و يـقـنـعـه ) إنــّي بـعـدنـي شــاب .

ــ خـود فـيـاغـرا

ــ مـا بـتـنـفـع ..الـفـيـاغـرا بـدهـا دمّ بالـجـسـم حـتـى تـضـخـّـه أقوى

مـن الـعـادة حـتـى تـعـطـي مـفـعـولـهـا . غير هـيك مـا بـيـمـشـي الـحـال .

ــ ويـن دمــّـك ؟؟

ــ بــذلــتــه فـي سـبـيـل الـوطـن .

ــ كـيـف بــذلــتــه .. و بـعـدك عـايـش ؟

ــ كـمـان ..بــدّك حــدا يـقـنـعـنـي إنــّـي عـايـش ... هـون المصيبة .

ــ بــدّك شـي .. أنـا مـاشـي .

ــ إذا مـعـك شـي قـرص فـيـاغـرا الـلـه يـخـلـيـك . احـتـيـاطـاً .

مـا حـدا بـيـعـرف بــُـكـرا شـو بـيـصـيـر .

ــ مـا مـعـي والله ..بـعـتـذر .. بـس إذا بــدّك مـمـكن أمـّـنـلــَـكْ كـيـس دم .

ــ إيـه يـا ريـت .. بـكـون مـمـنـون بـيـضـات وطـنــَــك أنـا .

ــ و الـفـيـاغـرا ؟

ــ ولا يـهـمـّـك .. بــُـكـرا بـنـاشـد الـمـجـتـمـع الـدولـي يـسـاعـدنـي

و ( يــوقــَـف ) مـعـي .


" جــو غــانــم "



....................................

هناك 12 تعليقًا:

الريم يقول...

جو ازيك

لا فى ستات من النوع ده دلوقتى مش كلهم انقرضوا

حـنــّا السكران يقول...

أهلا ريم

يسعد هالمسا

كلّك ذوق يا ريم

انا منيح ..انت كيفك؟؟

ـ طيب على مسؤوليتك يا ريم ..( و أنا أصدّق كلّ ما قال النبيذ ..و كلّ ما قالته ريم .)

مصــــري يقول...

خيّ جو

بتعرف رأيي من قبل في عقلك المتجمد.

لكن منيح اني أراها هنا أيضاً.

لغتي الشامية في تحسن؟

تحياتي
أسامة

جبهة التهييس الشعبية يقول...

هههههههههههههههههه
بس البشر كلهم بيبصوا لبعض على انهم صدام حسين حتى يثبت العكس

هانى زينهم يقول...

عم جو :
انت راجل دماااااااغ !!!
عجبتنى قوى فكرة الحب والحرب دى . غالبا الستات بتوع الحب دول انقرضوا فعلا هو الموجود دلوقتى النوع اللى بيعلمك الحرب وتلاقى نفسك اتعلمت القتل !!
اما ريم الله يسامحها فخيالية شوية مع انا وهى مصريين بس مش عارف فين الستات اللى هى بتتكلم عليهم دول ؟؟
وبعدين كلمتين فى سرك انا باعلق كل مرة بتقعد اسبوع عشان ترد ع التعليق ويمكن ما تردش مع ان ريم بعتت تعليق الساعة 1 انت رديت 1 وخمسة !!
شكلك شقى يا جو !!

غير معرف يقول...

ازيك جو ..
عاوزة اقولك انه الانسان مش بيعرف معنى الحريه الا لما يحس بطعم السجن سواء كان سجن مادى او معنوى وقتها بيبان اذا كان حقيقى انسان حر وهايقاوم لاسترداد حريته او اذا كان من جواه عبد ومش هاتفرق معاه ..
وعاوزة اقولك انه فيه ناس بتقابلها بتعلمك عن الحب وفيه ناس بتوهبك الحب وفيه ناس من كتر الالم اللى بتسببهولك بتعلمك القسوة وبتجبرك تبنى الف سور حديد عالى حوالين قلبك علشان تتجنب التعرض لنفس الالم ونفس العذاب مرة تانية .. صحيح الخير موجود لكن بتبقى عايش على مبدأ اللى يتلسع من الشوربة ينفخ فى الزبادى
الله يحلى ايامك كلها يارب

حـنــّا السكران يقول...

أهلا أسامة

أنت رفيق هذا المنفى الإفتراضي ( على أساس افتراضي )..
أيوه طبعا لغتك الشامية في تحسّن .. و أنا لغتي المصرية صارت كويسة جدا .. لازم حدّ يعلمنا اللهجة العراقية أنا و أنت ..
ـ عقلي المتجمّد .. في إشارة إلى مدونتي الثانية ( عقلي المتجمد الشمالي ) .. أحسن ما حدا يفكّر انه أسامة بيشتمني ههههه ..
تحياتي صديقي أسامة .

حـنــّا السكران يقول...

نوّارتنا

صحّ .. حتى يثبت العكس ..بس الموضوع ده متفشّي بين الستات أكتر .. الرجال صار كل واحد منهم ينظر للتاني على أنه زميل في غوانتاناموا حتى يثبت العكس ..و كل واحد منهم بينظر لمراته ( اذا كان متجوز ) على انها الحكومة الإمريكية .

حـنــّا السكران يقول...

هاني حبيبي

ههههههه

شكرأ جزيلا على رأيك .. بيشرّفني و بيسعدني جدا .ده أولاً .

ثانياً :

يعني عايز بنت رقيقة و حلوة متل ريم تجي تعلّق عندي و أنا أروح أنام و ما أردّ عليها ؟؟ كان أبويَ يتبرّى مني لو عرف ..
مش انت لسه من يومين كاتب كلام ربنا ( و ليس الذكر كالأنثى ) .. عايزني أخالف كلام ربنا يا هاني ؟
ـ الشقاوة جاية في الجينات بتاعتي .. عمري ما اقدر اكون غير شقي .. بس شقي بضمير والله ..باحترام ..
هههه أنا بتأخر في بعض الأحيان عن الردود أو ما بردّ لأنه بيكون الكلام اللي جي في التعليقات مكمّل لكلامي في البوست ..( مش زابطة هالحجّة أنا عارف .. بس مشـيـّها هالمرة بليز هههه )
تحياتي و احترامي لك و للجميلة ريم .

حـنــّا السكران يقول...

غير معرّف .. الصديقةالمستخبيّة :

كلامك جميل و صحيح تماما ..
ـ بخصوص الشوربة و الزبادي .. أمي دايما بتقول المثل ده ..بس بصيغة تانية ..مفيش زبادي يعني .. في لبن على ما أذكر هههه .. رح أسألها لما اتصل بها .
شكرا جزيلا على تواجدك و تشجيعك .
يسعد أوقاتك .

غير معرف يقول...

تعرف يا جو .. فيه وجهة نظر تانية .. انه احنا اللى بنكون العنصر الفاعل فى العلاقة مش الطرف التانى .. يعنى انا باشوف انه بطريقتى باعرف اطلع احسن مافيك او اسوأ مافيك .. كمان عيونى هى اللى بترسم صورة الآخر بمعنى انه مش بالضرورة تكون ملامحك هي اللى انا شايفاها سواء ملامح وجهك او ملامح قلبك و روحك .. يعنى ممكن اشوفك احلى او اوحش من الحقيقة حسب احساسي بيك .. ويمكن ده اللى بيخلى بعضنا متفائل وبيشوف انه لسه فيه امكانية للحب ووجود للناس المعطاءة المانحة للحب.. باقصد ان رؤيتنا للآخر كتير بتكون انعكاس للى جوانا ..
والشكر دايما ليك على استفزازاتك المثمرة لعقلى .. ومن الزبادى للبن مش هاتفرق يا صاحبى كله ينفع فى رمضان (: تحياتى لك يا صديقى العزيز

ADAM يقول...

ربنا يعينك

اللي انت فيه صعب

قلبي معك

ةلة احتجت شي قللي


آدم

الواقف دائما

مع المحتاجين

11